Friday, April 13, 2018

Kiruv Of Men On Women


Rav Moshe Shternbuch Shlita was asked by a teacher if he should take a job in a school where girls learn gemara. 

He answers that this is very problematic because there is a sense of rebellion in such schools against our mesora. He also emphasizes that women should be involved in being mekarev women and not men. As a dayan he had cases come before him of kiruv professionals who ended up turning kiruv nefashos into kiruv basar רח"ל. And we know that אין אפוטרופוס לעריות. 

I would like to temper his sharp words by saying that not every girl who attends a modern school intends to rebel against the Torah. They are just going where their parents send them and their friends go and don't know any better. The parents also have no nefarious intentions. They would spend 25k a year to do an aveirah. I am sure that Rav Shternbuch would agree with this. He nevertheless rules that the teacher must stay away. 

[Rav Shach when he first came to Israel taught in a modern religious high school and was told by the Brisker Rov to quit his job even though it was his bread and butter [so that people shouldn't think that such a school is kosher]. He knew that if he told his wife she would try to stop him, so first he quit and then told her.... (Don't we all do such things from time to time:-))  - From a new sefer on Rav Shteinman in the chapter on Rav Shach.

Other gedolim would presumably have ruled otherwise.]

Here is the teshuva:  



תשובות והנהגות כרך ה סימן רעח

מורה בבית ספר לבנות

א. בנידון שאלתו, שהוא מורה לבנות בסמינר חרדי, ופרנסתו מאד בצמצום, ועכשיו מציעים לו ללמד כמה שעות בבית ספר דתי, שהבנות לומדות שם גם קצת גמרא, ומציעים לו משרה זאת בשכר גבוה, ולדעתו אם ילמד שם יוכל לפעול אצל הבנות להתחזק ביר"ש. (ולא שאל ממני האם בכלל מותר לאיש ללמד בנות ובפרט היום שיש מורות, וע"כ לא כתבתי לו דעתי בנידון זה).

הנה עצם הדבר ללמד בבי"ס חרדי וגם בבי"ס דתי אני רואה בזה כענין המנהיג בהמת פסוהמ"ק שמעורב בה קודש וחול, שעובר באיסור כלאים כמבואר ברמב"ם (פ"ט דכלאים הי"א), שא"א להשתמש לקודש וחול יחדיו. ואף כאן, א"א ללמד בקודש וחול יחדיו, שאם מצד אחד מלמד בבית ספר חרדי ומצד שני נכנס ללמד בבי"ס דתי, הרי מכשירם בכך ואסור.
וכ"ש בנידו"ד שהולך ללמד בבי"ס שמלמדים שם גמ' לבנות ח"ו, שאין לדון ע"ז רק מצד האיסור לנשים ללמוד תורה שבע"פ, אלא יש להסתכל ע"ז כמרד וניתוק מרבותינו מנהיגי דורינו גאונים וצדיקים שפסלו דרך זו, ועל פיהם ניסע ונלך, והם בונים במה להקריב קרבנות לה' אשר לא ציוה.

ועכשיו, אם ילך ללמד שם עלול לגרום שיצליחו להגדיל מספר התלמידות באותו בי"ס, בטענה שיש רבנים חרדים שהם מורים שמה, ולא לחינם העולם אומרים "טריפה כחזיר", והיינו שחזיר הוא הכי טריפה דוקא במה שיש לו סימני טהרה ומסוכן ביותר להכשל בו.

ואף שטוען שיכול לפעול, אין אנו מחויבין לפעול בשעה שלנו יש בזה הפסד. ומהאי טעמא דרשתי ברבים נגד אלו השולחים בחורים לבקר בבתים חילונים להשפיע עליהם לשלוח הילדים לחינוך תורני, ודרשתי שלא מוטל עליהם חוב זה, שאינם מחויבים להיכנס לבתים שהאשה והבנות אינם לבושות בצניעות, שמפסידים מהרוחניות שלהם ח"ו כדי לפעול אצלם, וראוי להניח הדבר לאברכים במידה שמרגישים בנפשם שמסוגלים לכך. (ובדרך צחות אמרתי רמז, דאמרינן כשם שנכנס לברית כן יכנס לתורה לחופה ולמעשים טובים, וקשה הלוא מעשים טובים קודם לחופה, רק שיש מעשים טובים שראויים רק לאחר החופה, והיינו לפעול בבתים כשיש נשים ובנות וכיוצא בו).

ומקרא מלא דיבר הכתוב "לא תוסיפו וגו' ולא תגרעו ממנו לשמור את מצות ה' אלקיכם" (דברים ד' ב'), והכוונה מבוארת, שאפילו אם גורע מעט מאד בכוונה טהורה לשמור מצוות ה', יש ע"ז לאו שבתורה. ובשעתו כשדרשה הממשלה ברוסיה לסגור את ישיבת וולוז'ין עם מאות תלמידים אם לא ילמדו כל יום מעט מאד רוסית ולימודי חול, החליט הגאון הנצי"ב זצ"ל לסגור את הישיבה ואמר, הקדוש ברוך הוא מסר לנו התורה ללמדה בישיבות בדרך שנהגו בקדושה, ואין לי רשות בדרך אחרת, ויבוא בעל הכרם הקדוש ברוך הוא וישגיח על כרמו, ונשאר בלי ישיבה, ולילה לפני פטירתו הדגיש ששמח שעמד בנסיון וסגר.

ואנו מתפללין לפרנסה "בהיתר ולא באיסור", ואף אם מרויח באיסור הקדוש ברוך הוא עלול לפגוע בו בדרך אחר, כמו בבריאותו או בבני ביתו, רק לך בתמימות בדרך התורה ותצליח, ואף אם כמה מורות שהן בסמינר שלנו כן הולכות גם שמה, "אנן בדידן ואינהו בדידהו" ובדרך אבותינו ותורתינו תלך, ובס"ד תראה שתצליח.

ופה מקום להעיר, שבזמן האחרון נתפשט ענין קירוב, והצליחו לקרב הרבה נפשות לחיי תורה, אבל מצוי מצוה הבאה בעבירה, והיינו בקירוב בין המורים או הרבנים לבנות בשיחות פרטיות, וזה מביא כמה וכמה תקלות ר"ל, עד שגורם ח"ו חילול השם (וכבר באו לפנינו בבד"ץ כמה מקרים מפעילים לקירוב בנות ונשים, שבאו לידי תקלה).

ומו"ר הגה"צ רבי משה שניידר זצ"ל סיפר, שהגאון וצדיק רבי ישראל סלנטר זצ"ל דיבר לפני נשים עם מסך המבדיל, שלא ראו זה את זה, ואף אם בדרשות לנשים התחילו רבים להתיר, אמנם, שיחות פרטיות ביניהם לבד אין להתיר, שעי"ז מתקרבים זה לזה ואיסורו חמור מאד, ועבודת קירוב כזו מסור אך ורק לנשים בלבד, ויש ב"ה היום הרבה נשים המסוגלות לכך, וחייבין אנו למחות בכל תוקף כח ועוז על קירוב כזה בנשים, כשהמרצה לבד משוחח עמהם אח"כ באופן אישי בשיחות פרטיות, והוא חורבן ממש וכמ"ש. ועלינו להזהיר על כך את המוסדות שעוסקים בקירוב, ואם לא ישמעו לנו עלינו לפרסם עליהם איסור. ומצוה לפרסם איסור זה בכל תפוצות ישראל כי בנפשינו הוא.