Tuesday, December 12, 2017

Why Jews Love Suffering

Lirfuas Eliyahu Aharon ben Yocheved Yuta Etel bitoch shear cholei yisrael. 

--------

The Italian says, "I'm tired and thirsty. I must have wine."


The Mexican says, "I'm tired and thirsty. I must have tequila."


The Scot says, "I'm tired and thirsty. I must have Scotch."


The Swede says, "I'm tired and thirsty. I must have aquavit."


The Japanese says, "I'm tired and thirsty. I must have sake."


The Russian says, "I'm tired and thirsty. I must have vodka."


The German says, "I'm tired and thirsty. I must have beer."


The Greek says, "I'm tired and thirsty. I must have ouzo."


The Jew says, "I'm tired and thirsty. I must have diabetes."

"Al hinssim ..... vi-al hamilchamos". Everybody and their Aunt Bertha asks why we thank Hashem for the wars? Better no wars! We don't like wars. We want PEACE!!! Like the famous song that was popular back in the day "All we are saying, is give peace a chance". The Beatles. John Lennon. My neighbor. He lived - and died, across the street from me. So OF COURSE he was high on LSD when he sang it. But still, LSD is roshei teivos "Lotsa Siyata Dishmaya". Ok, the Beatles are shpitz yavan but we want to understand why we are happy and thankful about the wars.

There are many answers. You can come up with your own and either share it with me, put it on your blog - or both. 

Here is mine. There is no success without a war. In our incomplete world wars are a necessary precursor to any achievement of greatness. If not physical [overcoming the forces of evil such as Nazism or Communism] then emotional or spiritual. 

The gemara in Shabbos [13b] says that Chanaya ben Chizkiyah wrote Megilas Taanis because they loved tzoris. LOVED TZORIS? That is like a bad Jewish mother joke. [How many Jewish mothers does it take to change a light bulb? "Don't worry about it. I'll sit in the dark"].   

ת"ר מי כתב מגילת תענית? אמרו חנניה בן חזקיה וסיעתו שהיו מחבבין את הצרות.

 Rashi explained that they really didn't love tzoris. They loved being SAVED from the tzoris in a miraculous fashion.  

מחבבין את הצרות - שנגאלין מהן והנס חביב עליהן להזכירו לשבחו של הקב"ה הוא וכותבין ימי הנס לעשותן יום טוב כגון אלין יומין דלא להתענאה בהון כו':


However, the Rav learns ki-pshuto!!! They LOVED צרות!



יד ד' נטויה על עם קרובו להחיותנו ולהקימנו לפניו לעם, על כן הוכנו סיבות גדולות בסדרי התולדה שהן הן גורמות לחזק את קיומנו. והנה הדבר פשוט שקיומן של ישראל בכלל תלוי הוא לפי רוב אהבה שתמצא בקרב כל אחד מעם ד' לתורת ד' אשר בקרבנו, לשם ד' אלקי ישראל ולעמו בכלל. 

והנה האהבה נובעת בראשיתה מצד הטבע החומרי והרוחני, מצד נטות הנפש בקדושתה ע"פ תולדתה למקום גזעה ומעון אור חייה שם ד' אדון הברית, והשכל והיושר מסעדים אותה בהראותם כמה ראויה היא האהבה להמצא בכל פרט מפרטי האומה אל הכלל כולו ואל תוה"ק שהיא תורת כלל עם ד', שהיחיד הוא עצם מעצמיו. אמנם לפי המצב הרעוע של הגלות שפעל הרבה לשחת כל חלק טוב מלב ונפש, היה יכול אור האהבה המקורית להיות נחשך, ובזה הי' הרפיון מתגבר והיו היחידים חלילה מתפרדים כ"א איש לעברו, לפי מראית עין של התועלת הפרטית לו לבדו מבלי להשקיף על כל קשרי הקדושה שבינו ובין ברית ד' השורה על הכלל ומסתעפת ממנו לפרטיה. 

ע"כ צריכים מאד אמצעים אחרים שהם מעוררים את נטיות האהבה והגעגועים של כל יחיד אל הכלל להיות מורגשים. והאמצעיים שעומדים להגן על הכח הרוחני שלא ישחת ולא יעלה חלודה, כבר פעלה ההשגחה האלהית באדם בכלל לצורך שמירת הפרטים, במה שגזרה החכמה העליונה שתהי' לידת הבנים בעצב, בחבלי לידה יסורין נוראים וסכנות גדולות, כדי לרומם ע"י קושי ההשגה של קנין הילד את האהבה הטבעית בלב האם במעלה יותר עליונה האפשרית, באופן שתהי' ראויה לסבול עליה את כל טורח הטיפול של גידול העולל המוטל על האם, מה שרגש האהבה הטבעית והמוסרית לבדו לא הי' מתעורר מבלעדי החבלים המעוררים אותם. 

כן הדבר באומה הישראלית, קדושת התורה והאמונה והקשר הכללי של העם כולו, שהוא ראוי לאהבה רבה ולסבול כל טורח וכל מעמסה מצד הפרט, רק שלא להפרד מבית חייהם של הכלל. אמנם כדי שלא יועם הזוהר הגדול הזה בשפלות הגדולה של הגלות, ומה גם בראות הפרט לנגד עיניו עמים רבים שאחרי שנשבת עזם המדיני נפרדו ונתערבו בין העמים התקיפים, ובמה איפוא תעלה הרגשת האהבה הישראלית להתחזק, למען יכיר הפרט היותר שפל ג"כ את ערכו הראוי, למען יסכים בנטיה נפשית פנימית לסבול כל עמל ותלאה של הגלות רק שלא להפרד מעל ד' ועמו, שימוש זה משמשות הצרות, הצרות הרבות שהשתרגו עלו על ראש ישראל סבא, "רבת צררוני מנעורי יאמר נא ישראל". הצרות שעברו עלינו ושסבלנו בשביל קיום תוה"ק בשביל כללות האמונה, ובשביל מעמד שם ישראל בכלל, הן גורמות לעורר את האהבה בלב הבנים לדור אחרון ביתר שאת. כי ליקרת המציאות של הקדושה הנפלאה והערך הגדול של תוה"ק וקדושתן של ישראל, שבשביל כך הם עומדים לעד ולעולם כאשר השמים החדשים והארץ החדשה עומדים לפני כן יעמד זרעכם ושמכם , מצטרפת החיבה המתעוררת בלב הדורות בשומם על לב את קושי ההשגה, והמחיר הגדול שנתנה כנסת ישראל בעד קיומה וקיום תורתה, וזה בעצמו מוסיף אומץ ורגשי אמונים. ע"כ כתבו מגילת תענית חכמי קודש שידעו את יקרת פעולת ידיעת הצרות והוייתן לדור אחרון, והיו מחבבין את הצרות.


[ועי' אוה"ק ד' הדבקות הכללית ג' - וכל מה שבאה ההופעה האלוקית ע"י ברירה יותר עמוקה, ע"י מלחמה יותר כבדה. ע"י נסיונות יותר קשים, ע"י דחיות יותר מרובות של כל סעיפים בודדים וזרים, הרי היא יותר מתבלטת, יותר מתעצמת, יותר מאירה את החיים ואת העולם, ויותר מהדרתם אח"כ בכל פאר כלילותיה. אשרי שא-ל יעקב בעזרו, שברו על ד' אלוקיו, ניחא להו לצדיקיא לתברא גרמייהו בגין יקרא דקוב"ה, אל תקרי שברו אלא שׁברו.]




Wow!! When we suffer for something - we feel more connected to it. When Chava was cursed with pain at childbirth, there was really a hidden bracha [every curse has a hidden bracha] in there. Now, women LOVE their newborns. Not only because of the nature Hashem implanted within them [otherwise - how would the world look? You would have THOUSANDS of babies abandoned after birth daily and the abortion rate would skyrocket. BTW - If so many women have abortions, why didn't mothers of people like Abu Mazen or David Duke have one also??] but because they suffered so much for this baby. The suffering increases love and connection. We love tzaros and milchamos because they connect us to what really matters. 

So if you want to connect to Torah - suffer for it. Learn 5 more minutes when you are dead tired. You want to enhance a relationship - sacrifice for the other person. 

ישמע חכם ויסף לקח!