Wednesday, September 13, 2017

The Tzurah That Is The Jewish People

לזכות ידי"נ הרה"ג ר' זאב רייניץ שליט"א לברכה והצלחה לו לב"ב ולכל אשר לו בגשם וברוח!! 

ושמואל אלכסנדר בן נעכא גיטל לברכה והצלחה בגשמיות ורוחניות

Those who learn Maharal often come across the words "צורה" and "חומר" - Form and raw material. What exactly does this mean?

Says the pasuk [Berieshis 2/19]:


וַיִּ֩צֶר֩ יְהֹוָ֨ה אֱלֹהִ֜ים מִן־הָֽאֲדָמָ֗ה כָּל־חַיַּ֤ת הַשָּׂדֶה֙ וְאֵת֙ כָּל־ע֣וֹף הַשָּׁמַ֔יִם וַיָּבֵא֙ אֶל־הָ֣אָדָ֔ם לִרְא֖וֹת מַה־יִּקְרָא־ל֑וֹ וְכֹל֩ אֲשֶׁ֨ר יִקְרָא־ל֧וֹ הָֽאָדָ֛ם נֶ֥פֶשׁ חַיָּ֖ה ה֥וּא שְׁמֽוֹ:

And the Lord God formed from the earth every beast of the field and every fowl of the heavens, and He brought [it] to man to see what he would call it, and whatever the man called each living thing, that was its name.


ויצר וגו' מן האדמה: היא יצירה היא עשייה האמורה למעלה (לעיל א כה) ויעש א-להים את חית הארץ וגו', אלא בא ופירש שהעופות מן הרקק נבראו, לפי שאמר למעלה מן המים נבראו וכאן אמר מן הארץ נבראו. ועוד למדך כאן שבשעת יצירתן מיד בו ביום הביאם אל האדם לקרות להם שם. ובדברי אגדה יצירה זו לשון רידוי וכבוש, כמו (דברים כ יט) כי תצור אל עיר, שכבשן תחת ידו של אדם:


And God formed from the earth: This “forming” is identical with the “making” mentioned above (1:25): “And God made the beasts of the earth, etc.” But it comes here to explain that the fowl were created from the mud, because it stated above that they were created from the water, and here it states that they were created from the earth (Chul. 27b). It also teaches you here that at the time of their forming, immediately on that day, He brought them to man to name them (Avoth d’Rabbi Nathan, ch. 1). And in the words of the Aggadah [Gen. Rabbah 17:4], this יְצִירה has the meaning of domination and conquest, like (Devarim 20:19):“When you besiege (תָצוּר) a city,” meaning that He subjugated them under man’s dominion.

Explains the Maharal [Gur Aryeh Berieshis 2/19]:

ואל תרחיק זה הפירוש עם שהוא נראה רחוק, כי כאשר תבין מאוד תמצא שהוא דבר נפלא, כי כל לשון 'צורה' הוא בעצמו לשון רדוי וכבוש, כי הוא צר ועושה גבול וחוק לאותו דבר, וזהו כיבושו, שכובש את הדבר באותו צורה להיות לו גבול זה. ומתחלה כאשר לא היה האדם - נכתב (לעיל א, כה) "ויעש", ועכשיו שנברא האדם נכתב "ויצר", לפי שהצורה נותנת לדבר חוק וגבול, ולכך נקרא 'צורה', וכאשר נברא האדם - על ידי צורתן שנתן לבהמות היה כובשן שיהיו תחת האדם. שכל דבר שיש לו גבול הוא תחת אחר, ולפיכך צורתו זאת - הוא כבוש בעצמו תחת האדם שהוא יותר עליהן, והבן זה:

When one entity gives a form, direction and purpose to another entity, that is called צורה. The human being is the צורה who rules over the animal and gives the animal its purpose.

The Jewish people as a whole are supposed to be a nation of צורה who give the world of חומר a purpose and direction. However, when we don't act as we should then instead of ruling and being in control we are subjugated to the lowliest nations of חומר. The reason we had to be subjugated to the Egyptians. a lowly nation, is because we didn't have our צורה yet and were thus less than the lowest. 

Says the Maharal [Gevuros Hashem 4]:


...אבל הן הן הדברים אשר אמרנו למעלה, כי דבר זה אשר (ישראל) הם נמסרים ביד אומה שפילה הוא נמשך אחר מדריגתן, מפני שמעלת ישראל מעלה נבדלת ואין חסרון שייך במעלה נבדלת, לכך כאשר אין ישראל עושים רצונו של מקום ונמשך להם החסרון הרי יגיע בטול להם לגמרי, ולכך נמסרין ביד אומה שפלה וביד בהמתן, שבזה כאלו אין להם מציאות נחשבים, אחר שהם נמסרים ביד אומה שפלה שהם עצמם פחותי המציאות והנמסרים בידם כאלו נעדרים לגמרי ואינם בעולם, אבל מדריגת האומות אין עצם מעלתם מעלה נבדלת אשר לא תקבל חסרון, לכך אף כי הם אינם בשלימותם אין כל כך ירידה להם כמו לישראל...

וענין זה רמזה התורה באדם, דכתיב "וירדו בדגת הים", רמז לך הכתוב בלשון וירדו ולא כתב בלשון וימשלו אלא אם הוא זוכה והאדם הוא בצורה שלמה ראוי לו להיות מושל על הדברים החמריים, הם בעלי חיים שאינם מדברים, שהם במדריגת החומר והצורה מושלת עליהם, ואם אינו זוכה שאין הצורה בשלימות הרי הוא ירוד לפניהם, שהוא נמסר ביד בהמה חיה ועוף שהם חמריים, כי הצורה השלימה אם אינה בשלימותה הגמור היא בטלה לגמרי. ומפני כי ישראל הם האדם באמת, כאשר אמרו ז"ל אתם קרוים אדם, שנאמר "ואתם צאני צאן מרעיתי אדם אתם", אתם קרוים אדם וכו', ולפיכך יכנסו בגדר האדם, אמרנו למעלה, כמו שהאדם הוא צורת בעלי חיים שאינם מדברים, וכאשר אין האדם על השלימות, הוא ירוד לפני בעלי חיים שאינם מדברים, ודבר זה ראוי לצורה מצד עצמה... וידוע כי כאשר היו ישראל במצרים לא היו ישראל בשלימות אשר ראויה להם, כי עדיין לא הגיעו אל שש מאות אלף, ולפיכך היה נותן המציאות כי יהיו ישראל משועבדים למצרים. זהו הטעם מה שהיה שעבוד ישראל תחת אומה החמרית.

וכמו כן תמצא באדם הפרטי כאשר האדם אינו בשלימות והוא בילדותו, החומר מושל על הצורה עד שהחומר מנהיג האדם הולך אחר דברים שהם מעשה גוף שהוא חמרי, עד שגדל האדם ואז הצורה מושלת על החומר והצורה מנהגת את האדם, ובהכרח החומר הוא מקבל הנהגה מן הצורה... (גבורות ה' פרק ד)

When חומר descends - it is not such a descent because they were so low to begin with. The expectations are very low. But when we descend it is very severe because we are destined to be so elevated. That explains not only why we were subjugated to the Egytians [a nation of חומר] but also what the Sages teach that when we are worthy then the animals are subordinate to us but when we are not behaving as we should then we become subordinate to the animals!! ורדו בדגת הים [Bereishis 1/28] - The word ורדו can mean to subjugate, meaning that if we are worthy then we will subjugate the animals. Otherwise we will descend very low, ירידה and become less than animals [see Rashi there]. 

A child is חומר. He wants his ice cream and toys. When we become adults we are supposed to become beings of צורה with direction and purpose. 

This is a big topic and I just wanted to open it up a little bit. See the entire 4th perek of the Gevuros Hashem and many other places in Kisvei HaMaharal for more [there are numerous ספרי מפתח where you can find sources].   
We have to remember. When the goy sits on a Sunday afternoon with his beer and chips and watches 8 hours of football we are not astounded or shocked. He is not expected to exemplify צורה. But when a frum Jew descends into the world of pop-culture, he loses his צורה. A Jew is not just a human-being-plus-Jew but a completely different creature. Thus, when the צורה goes he is not just חומר but much less. This idea is explicated in sefer Gevuros Hashem and also in this passage of the Rav ztz"l [אורות ישראל פיסקה ה]:

צורתם של ישראל צריכה להתברר, אם האנושיות הכללית של תוכן האדם עומדת היא בה בצביונה כמו שהיא אצל כל העמים, ועליה נבנתה הצורה הישראלית המיחדתה, או שמעקב עד ראש הכל הוא מיוחד. לבירור זה צריכים להשתמש במקורות שונים, תורניים, שכליים, הסתוריים, רזיים, הופעיים, שיריים, ולפעמים ג"כ פוליטיים ואקונומיים. נראה הדבר שמקודם נערך הדבר שצורת האדם תשתלם בכללותה, ובתור תוספת ויתרון יגלה על האומה המיוחדת רוחה המפואר בהדרת קודש. אבל נתקלקלו הענינים ורוח האדם שקע כ"כ בכלל, עד שלא היה החול יכול להעשות בסיס לקודש אלא א"כ יקלקל אותו, והוכרחה גלות מצרים לבא בתור כור הברזל, שצירפה את צד האדם שבישראל, עד שנעשה לבריה חדשה, וצורתו החולית נתטשטשה לגמרי. והוחל גוי פעם אחת ע"י הגרעין האנושי לצורה שמראש ועד עקב כולה ישראלית, יעקב וישראל.   

Originally, we were supposed to be an added layer unto mankind. Human-being-plus-Jew. "5 star plus" in hotel language. But things got messed up and we had to go through the crucible of Egypt and be formed into completely new beings. A class all unto ourselves. 

The responsibility is HUUUUUGE!!