Friday, August 25, 2017

Rebbi Nachman And Rav Kook

לע"נ אסתר בת שמואל 
לרפואת הרב אברהם יוסף בן ר' משה חיים בתוך שח"י 

Rav Kook felt a very strong connection to Rebbi Nachman of Breslev and studied his writings. There are parallels between the two. Rav Nachman has a famous Torah where he talks about finding the good and positive even in the evil doers. This "sweetens" the strict judgments:


"הצדיק האמת הוא בחינת כהן איש חסד, כי הוא מטה כלפי חסד תמיד, ומוצא טוב בכל אחד מישראל, כי יודע ללקט כל הנקדות טובות שנמצא בכל אחד מישראל שהם בחינת שערות טובות, דהינו מה שכל אחד מנתק עצמו מרע לטוב אפילו כחוט השערה. ועל ידי זה הוא ממשיך עלינו רחמים עליונים מאד, שהם בחינת שערות קדושות עליונות בחינת ושער רישיה כעמר נקי. ועל ידי זה הוא ממתיק מעלינו כל הדינים וכל הגבורות. וממשיך לנו שכליות וצמצומים כאלה, שהם גם כן בחינת שערות קדושות, בחינת שעורא דאתוון דאורייתא, שעל ידם מכניס גם בנו השגות אלהות, אפלו בהנמוכים במדרגתם מאד, ומרפא אותנו מכל חלי הנפש רחמנא לצלן".

All Jews are called צדיקים after the true Tzadik who works hard to be מצדיק [to justify and find merit] every Jew. Through him evey Jew becomes a Tzadik to fulfill the pasuk "ועמך כולם צדיקים" - our nation is completely composed of Tzadkim.  

"כל ישראל נקראים צדיקים על שם הצדיק האמת שמצדיק את כלם, כי הוא מתיגע לחפש ולמצא נקדות טובות בכל אחד מישראל, ועל ידי זה הוא מצדיק אותם עד שנקראים כלם צדיקים"


The Tzadikim gather the holy sparks from every Jew. Every time a Jew overcomes an evil urge or desire the Tzadik grabs that spark and places it in his special treasure house of holy sparks so that even when the Jew falls down afterward, he doesn't lose his holy moment of inspiriation. All of these sparks combine to bring down the אור אין סוף which brings people ultimately to true teshuva!!

"הצדיקים אמתיים עוסקים בכל עת ללקט לקוטים שהם בחינת ניצוצות הקדושים המתבררים בכל עת, על ידי כל נקודה ונקודה טובה של כל אחד מישראל. כי כל נקודה שמתגבר כל אחד מישראל באיזה רגע, הצדיק חוטף אותה מיד ומכניסה לתוך בית הקדשה שהוא בונה, שהוא בחינת משכן ובית המקדש שהצדיקים בונים אותו בכל דור. ועל כן אפילו כשאחר כך זה האיש יורד כמו שיורד חס ושלום, אף על פי כן אינו נאבד המעט התעוררות שלו, כי כבר נכנס לתוך בנין בית הקדשה שהצדיק עוסק בבנינו. כי הצדיקים מלקטים בכל עת ורגע כל מחשבה ודבור ומעשה טוב, ומכניסים אותה לתוך בית הקדשה תיכף, עד שמתקבצים ומתלקטים כל הנקדות טובות של כל אחד, עד שיש לכל אחד חלק גדול בבנין בית הקדשה, שעל ידי זה מתבררים הניצוצות ונעשים כלים נפלאים לקבל בהם אור האין סוף, שמאיר בלב כל אחד בכל יום. עד שסוף כל סוף ישובו הכל אל ה'."


The Tzadikim are like the Jewish midwives שפרה who was משפרת [improved] the child and פועה who would "pooh pooh" to appease a crying baby. So too the Tzadikim make it there business to improve and console Jews. 

"צדיקי הדור נקראים מילדות העבריות על שעוסקים להוליד בישראל תולדות קדושות של תורה ומעשים טובים. וזה אשר שם האחת שפרה ושם השנית פועה, ואמרו רבותינו ז"ל שפרה שמשפרת את הולד. פועה שפועה מדברת והוגה לולד כדרך הנשים המפיסות תינוק הבוכה. כי הצדיקים מחזקים את ישראל ומשפרין אותם על ידי הנקדות טובות שמוצאין בהם, שזה בחינת הנך יפה רעיתי וכו'..."
(אוצר היראה, ע"פ ליקוטי הלכות לר' נתן מברסלב)

Rav Kook writes that Tzadikim can't hate Jews because they find the point of good in everything. They see the evil but know that evil can't exist so they see that spark of light in the darkness. Such Tzadikim are the foundation of the world: 


"המסתכלים העליונים, אזורי חסד אל תמיד , מכירים את הכיעור שברע בעומק יותר גדול מאותם שהרוגז והכעסנות הוא שלטון רוחם. ומתוך שהם יודעים, שהרע מצד עצמו הוא דבר שאי אפשר כלל שיתקיים בעולם, אינם מתיראים לעמוד נגדו בגדולה נפשית פנימית, ודולים הם מעומק תוכיותו את כל הנקודות הטובות שנמצאות בקרבו. ומתוך שעינם תמיד פקוחה לחפש את נקודת הטוב, לא תוכל שום שנאת הבריות לשלוט בהם. כי בכל מקום מוצאים הם נקודת הטוב, שמעריכים את ערכה יותר מכל חפצים, והיא בזוהר גדלה מחפה היא על כל הכיעור שברע, עד שאינו נראה כלל לעיניהם, להרשים איזה רושם של קוצר רוח ומיעוט אהבה. על כן גדולי נפש הם הצדיקים, אבות החסד שבעולם, ואין קץ לאהבתם אל כל היצור.

ודוקא מתוך האהבה האלהית הגדולה שבלבבם הם דורכים את כל מהלכי המשפט ויודעים הם לבצר את מעמד העולם, להביא לידי גילוי את נקודות הטוב שלו על ידי עמל גופם ורוחם, והם הם הנם עבדי ד', הדומים למלאכי מרום, רודפי חסד וצדקה, שלום ומשפט בכל לבבם ובכל נפשם. והם הם מעמידי העולם על בסיס הצדק והמוסר, להפנות אליו את הפנים המאירים של מעלה בכל עצמת עידוניהם." 


There is much more.