Tuesday, August 8, 2017

Losing One's Livelihood In Order To Avoid Lashon Hara

לישועת אלחנן בן הענא מרים


הלכות לשון הרע, כלל א, סעיף ה'

אין הבדל בסיפור לשון הרע בין אם סיפר מעצמו, ובין עמד עליו חבירו ושכנע אותו לספר עד שסיפר לו, בכל מקרה אסור. ואפילו אם אביו או רבו שחייב במוראם ביקשו שיספר להם ענין מסויים, והוא יודע שבתוך העניין מעורב לשון הרע, או אפילו רק אבק לשון הרע, אסור לו לשמוע להם.


הלכות לשון הרע, כלל א, סעיף ו'

אפילו אם הוא רואה שמהענין של לא לספר גנאי על ישראל ושאר דיבורים אסורים, יסובב לו הפסד גדול לפרנסתו, בכל זאת אסור לדבר לשון הרע. כגון אם מעסיקים אותו אנשים חסרי יראת שמיים ויפטרו את מי שלא בעל לשון הרע כמותם, ועל ידי כך לא יהיה לו פרנסה לבני ביתו, בכל זאת אסור, כמו שאר לאוין שמחויב לתת כל אשר לו ובלבד שלא יעבור עליהם.



Laws of Lashon Hara, chapter 1, section 5

Regarding speaking lashon hara, it makes no difference whether the person spoke of his own volition, or if his fellow persuaded him to speak until he spoke. It is forbidden in every case. Even if his father or rav whom he is obligated to fear asked him to tell them something, and he knows that lashon hara is included in it or even the dust of lashon hara, he may not obey them.


Laws of Lashon Hara, chapter 1, section 6

Even if he sees that not speaking negatively against a Jew or other forbidden speech will cause a great loss in his livelihood, nonetheless, he many not speak lashon hara. For example, if the people employing him lack fear of heaven and will fire him if he is not a baal lashon hara as they are, and through this he will have no livelihood for his household, nonetheless, it is forbidden just like all other negative commands where one is obligated to give all he has in order not to transgress them.

-------------

I had a question some time back. I was working somewhere and just being there compelled me to hear lashon hara. The question was that the Chofetz Chaim says that one must lose his livelihood in order to avoid SPEAKING lashon hara but doesn't address the question of whether one must lose his livelihood in order to avoid the prohibition of LISTENING to lashon hara. The latter is a passive aveirah and less severe. Losing a livelihood is EXTREMELY severe. 

So what is the halacha. Maybe more in a later post. 

[The happy ending was that Hashem saved me and I was fired. The explanation "You are not as popular as you used to be". הודו לה' כי טוב כי לעולם חסדו!!! Lashon hara is NAUSEATING!!!]