Thursday, July 27, 2017

Bar Kochba - Part 2



The Rambam in Hilchos Melachim [11/3] tells us that Rebbi Akiva was  [in literal translation] the weapon carrier [נושא כלים] of Bar Kochba [!!! also known as Ben Koziva] and he and all of the wise men of the generation thought he was Moshiach [!!!] until he was killed because of sins and then they knew he wasn't the Anointed. Dead men aren't Moshiach....  [Any contemporary meaning? I will let you decide]. Says the Rambam: 

ואל יעלה על דעתך שהמלך המשיח צריך לעשות אותות ומופתים ומחדש דברים בעולם או מחיה מתים וכיוצא בדברים אלו אין הדבר כך שהרי רבי עקיבא חכם גדול מחכמי משנה היה והוא היה נושא כליו של בן כוזיבא המלך והוא היה אומר עליו שהוא המלך המשיח ודימה הוא וכל חכמי דורו שהוא המלך המשיח עד שנהרג בעונות כיון שנהרג נודע להם שאינו ולא שאלו ממנו חכמים לא אות ולא מופת ועיקר הדברים ככה הן שהתורה הזאת חוקיה ומשפטיה לעולם ולעולמי עולמים ואין מוסיפין עליהן ולא גורעין מהן.



One should not presume that the Messianic king must work miracles and wonders, bring about new phenomena in the world, resurrect the dead, or perform other similar deeds. This is definitely not true.

Proof can be brought from the fact that Rabbi Akiva, one of the greater Sages of the Mishnah, was one of the supporters of King Bar Kozibah and would describe him as the Messianic king. He and all the Sages of his generation considered him to be the Messianic king until he was killed because of sins. Once he was killed, they realized that he was not the Mashiach. The Sages did not ask him for any signs or wonders.

The main thrust of the matter is: This Torah, its statutes and its laws, are everlasting. We may not add to them or detract from them.

It seems from this Rambam that [hold on tight] Rebbe Akiva and all of the wise men of his generation made a ..... mistake. Now this is not an ignorant, heretical, spiritually subversive blogger talking. This is the RAMBAM talking. 

It was all a mistake. A huuuuge regrettable mistake. Even the father of the transmission of Torah Shebi-al Peh, Holy Rebbe Akiva, can make a mistake. As can all of the Sages.   

Or so it seems. 


As the Lubavitcher Rebbe said:


 'תורת מנחם-התוועדויות' ח"ד (תשי"ב ח"א) עמוד 223: "ואין לתמוה איך יתכן שפלוני בן פלוני, גדול בישראל, יעשה טעות?! - שהרי מצינו בכו"כ מקומות בש"ס אודות גדולי האמוראים שהכריזו 'דברים שאמרתי לכם טעות הם בידי', ועד"ז מצינו אפילו במשה רבינו ש'בא לכלל כעס בא לכלל טעות'".


But then we are left with the question - what were they thinking?? What qualities did Bar Kochba possess that led them to believe that he was Moshiach??

More to come bl"n bs"d.