Monday, June 5, 2017

Frankel Rambam

Any serious learner uses the Frankel Rambam. It is an superb aid in understanding the Rambam with it's שינויי נוסחאות and sources on each Rambam that discuss pertinent issues and more. 

Years back people from Mercaz HaRav put together their own list of sources for the Rambam because the Frankel Rambam didn't include the writings of Rav Kook [and other "non-Charedi" Rabbonim]. 

Here is an interesting story:

"הרב קוק היה אדם קדוש"

מספר הגר"י בוקסבוים זצ"ל, מנהל מכון ירושלים, ותלמידו של הגרש"ז אויערבך זצ"ל:
"היה עורך אחד במכון שלנו שמצא קטע שהרב קוק כתב בקובץ תורני. לאחר שהכניס אותו לאוצר מפרשי התלמוד, עורך פלוני הוציא אותו. אחד מהעובדים התלונן על כך. קראתי לאותו עורך, ואמרתי לו: "אני רוצה שאתה תלמד איתי את הקטע. אם יש לך קושיה ודבריו של הרב קוק צריכים עיון, אז בבקשה". הוא ענה לי: "בכלל לא נכנסתי לעניינים. אני חושב שקטע מכתבי הרב קוק לא מתאים לאוצר מפרשי התלמוד". אמרתי לו: "מרגע זה אתה מפוטר". הוא לא קיבל את הדברים, והלכנו לדין תורה אצל הרב אלישיב. הרב אלישיב היה מזועזע. הוא אמר לאותו עורך: "אתה הכרת את הרב קוק? דע לך, הוא היה קדוש. הוא לא היה שייך לתקופה שלנו, ולא הבינו אותו טוב. בוודאי שר' יוסף רשאי לפטר אותך. אני הייתי עושה אותו דבר".

Recently, a new Frankel Rambam on Zmanin was published that is even more amazing than the first edition. I was considering buying it but this made me think twice....

Especially this line caught my attention:

 אם כן, על שלושה חטאי רמב``ם פרנקל: על ביזוי גדולי ישראל, על פגיעה בציבור הלומדים, על כתיבת דברים אשר אינם אמת; ועל ארבעה לא אשיבנו: על פגיעה באמיתה של תורה ובכבודה.

You make the call.....