Tuesday, March 15, 2016

Keep Your Vows - Are We Primarily Emotional Beings Or Intellectual Beings?

לרפואת אליענה רינה בת אליעזר יעקב בתוך שח"י

Rav Chaim Kreiswurth ztz"l, the legendary Gaon and Rav of Antwerp, once approached a certain man and asked "Are you having shalom bayis problems?"

The man said no, why does the Rav ask? Rav Kreiswurth answered that this man had promised a certain amount of money to tzedaka and had not paid it. The gemara says that the sin of not fulfilling one's vows causes his wife to die תניא רבי נתן אומר, בעון נדרים מתה אשתו של אדם.   So he figured that he is not carrying out his promise because he is having shalom bayis problems....

A short time later the money was received.

Why, takeh [Greek for "what is going on here"], do women die as a result of their husband's not fulfilling their vows? What is the logic? Where is the justice?

Let us try to explain:

Both men and women possess intellectual side as well as an emotional side. Intellect is cold and unfeeling. Logic is logic and feelings have no place in that realm. Emotions, in contrast, are based on feelings and the intellect takes a back seat. 

A man is supposed to be primarily an intellectual being while his emotional side is supposed to serve his intellect. For example, we first intelletually understand what davening is and then we daven with all of our emotion. But at the top of the pyrimad stands the intellect.

A woman is supposed to be just the opposite. She is filled with emotion which is her primary trait [this has been proven physiologically as well. Women are hard wired to be more emotional than men]. Her intellect is subordinate to her feelings. 

The shleimus and perfection of the marital union is when the man's dominant intellect and the woman's dominant emotion merge in order to create a wholeness of intellect and emotion.

Certain mitzvos are designed to purify the intellect while others are intended to polish one's emotional side. Learning Torah, which is a powerful exercise of the intellect, is not obligatory upon women because we assume that without the intellectual force of learning they will be able to connect ot the will of Hashem [as we explained recently on the bracha of שעשני כרצונו, women NATURALLY reflect the will of Hashem]. 

Nedarim, vows, are a mitzva connected to the world of emotion. One must be filled with fear of heaven and enthusiasm in order to ensure that he will carry out what his lips promised. When a person is neglectful of this mitzva and fails to fulfill his vows, he loses his right to have a wife who is the personifiation of what vows represent - the perfection of the emotion. If he keeps his vows and thereby shows his care and concern for his emotional side, he deserves an extra long life. 

In the words of the Rav ztz"l [עין אי"ה שבת פרק ב אות רי"ג]:






האדם הוא מחובר משכל ורגש, אשרי האדם שהשכל והרגש שניהם הם בו בשלימות ובהתאמה להיטיב. כלל המעשים הטובים שבהם נכלל ג"כ לימוד התורה וכל מכשיריה, הם מפתחים את השכל עם הרגש. אמנם ישנן מצות כאלה הקרובות יותר לשמירת הדיעות האמיתיות שהן מקיימות השכל, וישנן כאלה הקרובות יותר לקיום הרגש הטוב במעמדו ולהעלותו במעלה הוגנת באופן שיתאים עם השכל הטוב.


מקור ההבדל הנפשי שבין איש ואשה, שהוא כח הפועל וכח הנפעל שבמין האנושי ביחוד, הוא שיסוד ההשלמה של האשה היא עדינות הרגש הטהור והטוב, והשכל יעזר על ידו כפי המדה האפשרית. ובאיש, השכל הוא העומד בראש והרגש עוזר על ידו, ואשרי אדם אשר זכהו ד' ב"נחלת שדי ממרומים", "אשת חיל עטרת בעלה" , שכחות נפשה משלימים ביחוד ברגש את הצדדים הצריכים מילוי שבנפש האיש, אשר יסוד כח המרכזי שלו הוא השכל הטהור והחד, המוכן לפעולה ולחשבון, אשה כזאת היא עזר באמת ומי שזכה לה מספר ימיו כפלים . אמנם מדרגה למטה מהשכל המתבונן הוא הרגש החש והמרגיש את הטוב ואת הרע שבמוסר, את האמת ואת השקר שבלימודים המעשיים והנלוה להם, את היפה והכעור שבכל דרכי החיים, אבל מקיים הוא את השכל ומבססו יפה. הנדרים הנם פונים לצד קדושת הרגש. מצד תגבורת רגש הקדושה, היראה, העבודה ויתר כל הרגשות הטובים, ימלא לב האדם להיות נודר נדר. אמנם הוא מוזהר שלא יחל דברו , על האדם לידע את הערך הטוב שיש לרגשי קודש כשהם מתנהלים יפה, וחלילה לזלזל בהם. המזלזל בהם ומבעט בטובה הגדולה של המעלה הטבעית האנושית אשר חנן ד' את האדם להצעידהו באורח חיים למעלה למשכיל ולתומכו כבוד, הנה אבד לו ג"כ אותו הערך הנשגב שיש לאשה טובה שהיא עטרת בעלה כ"ז שידע את ערכה. אבל בעון נדרים הנה נהרס אותו כח השומר והמעמיד את תעודת הרגש בחיים. ע"כ התולדות הנמשכות מזה מביאות ג"כ שאשתו של אדם מתה, ופסיעותיו הטבעיות מתקצרות בדרך החיים, גם הרוחניים כמו החומריים, שרק אשת חיל היא שנאמר בה "גמלתהו טוב ולא רע כל ימי חייה".