Sunday, June 23, 2013

Above The World


We say in davening ונתן לנו תורת אמת וחיי עולם נטע בתוכנו - He gave us the Torah of truth and implanted eternal life within us. We must know that when we properly toil in Torah we are creating existence and reality with all of its laws and boundaries. Truthfully, when we learn we are elevated above any limits because we CREATE those limitations but at the same time exceed them. That is the bracha וחיי עולם נטע בתוכנו which teaches us that eternal life is in our hands, we plant and create the eternal world and the effects are felt both here in this world and in the next world too.

We now have new insight into the famous statement of Chazal that אין בן חורין אלא מי שעוסק בתלמוד תורה - nobody is free like one who is involved in Torah. Torah elevates one above the narrow, constricting confines of this world.

Whhhooo-eeeeee!!

Let us see the original....



עסק התורה המושלם הוא זה שבאה בו הרגשה מוחשית שעל ידי עסק זה מחוללים את ההויה על כל חוקיה גדריה וגבולותיה.  ובאמת על ידי עסק תורה שכזה מתעלים למעלה מכל גדר וגבול, אין הגבולים והגדרים שולטים על האדם אלא הוא זה שמחוללם וממילא שולט עליהם. זהו מטבע הברכה שמברכים אנו אשר נתן לנו תורת אמת וחיי עולם נטע בתוכנו לאמור שכל חיי העולם בידינו, אנו הנוטעים הזורעים והמחוללים את העולם. הוא גם ענין מה שאמרו "שאין לך בן חורין אלא מי שעוסק בתלמוד תורה" [אבות ו ב] שאם עוסק בתורה תדיר מתוך הרגשה של עסק בבחינת ההכרה של וחיי עולם
נטע בתוכנו שאנו נוטעים את חיי העולם ומחוללים אותם, ממילא מתעלה הוא באמת למדרגה זו שכל ההויה תלויה בו ואין
הגבול שולט עליו מפני שהוא מחולל את הנבולים וממילא שולט עליהם ונמצא שאכן בן חורין הוא
 
מי מרום עמ' קכ"ה