Thursday, May 30, 2013

Learning Secular Wisdom 'Lishmah'

שאלת איך למוד שאר חכמות לשמה עוקר את המאור
שבתורה

לומד תורה שלא לשמה הכונה היא בלומד תורה לשם כבוד או לשם קרדום לחפור בה וכדומה, גם הכבוד וגם הקרדום אינם משתייכים ל ד ע ת. הקרדום והכבוד אינם אלא צרכי חיים או תשוקות חיים, ודוקא על כגון זה אמרו שמתוך שלא לשמה בא לשמה וממילא גם לומד תורה שלא לשמה ב א ו פ ן  ז ה משתייך להמאור שבתורה המחזיר למוטב. אבל בחינת התורה שלא לשמה הגנוזה בלימוד שאר חכמות לשמה הרי הוא ענין של ד ע ת, כלומר כפי ציור הענינים  ב ד ע ת נמצא בעולמו שלימות אחרת מבלעדי שלימות התורה ועל בחינת השלא לשמה הנובעת ממקור הדעת וההכרה לא נאמר כי מתוכה הוא בא לשמה. וממילא הענין הוא להפך כי עוקר הוא על ידי השלא לשמה הזה את צורת התכליתיות בתורה ומפקיע את עצמו מן המאור שבתורה
המחזיר למוטב
 
[אגרות פחד יצחק]

 
You asked how learning other wisdoms לשמה uproots the Light Of Torah?
 
Learning Torah שלא לשמה is when one learns kavod or to make a living. In such instances the kavod and the parnassa aren't in the realm of דעת. The kavod and parnassa are only desires or needs of life. This is what Chazal referred to when they said מתוך שלא לשמה בא לשמה. As long as we are outside of the realm of דעת the שלא לשמה will eventually reach לשמה. The Light of Torah will bring him back. 
 
When one studies other wisdoms לשמה he is using his כח הדעת - his powers of intellect, when engaging in this study. By doing this he uproots with his דעת the power Torah will have over him. He takes the energetic force of לשמה and uses it in foreign territories. When he then learns Torah שלא לשמה he will lack the capacity to transform that eventually to לשמה.