Saturday, December 24, 2011

A Rabbinic License Not To Learn

Tonight the 24th of December is "Nittel Nacht" [in Israel it is already the 25th and the church bells are ringing outside my home. POO POO POO FAA FAA FAAAH MAY THEY SEE THE LIGHT AND ABANDON THEIR IDOLS NA NA NAA].

The custom amongst chasidim is not to learn Torah on this night. [I am involved in the sugya of birkas haroeh and learned last night. Hope you don't lose respect for me...:-)] There are many reasons given. The most simple is that in Europe the Jews couldn't go to the beis medrash because drunk partiers would kill them.

Here is another from the Bobover Rebbe ztz'l the Kdushas Tzion [from the Torah journal Ohr Yisrael]. I like it because it has a mussar twist. I am sorry if you don't understand the hebrew. It is 5am, my sweet daughter is draped over my arm and this is no time for writing translations...:


מנהג ישראל מימי קדם שלא ללמוד בליל ניטל ורבים חתרו לדעת מדוע והנה אותו האיש הי' תלמיד ר"י בן פרחיה ולבסוף כישף והסית ומזה נראה דהעיקר מ"ש חז"ל באבות לא המדרש עיקר אלא המעשה דאותו האיש אף שלמד הרבה כיון שהיה תלמיד ללא מעשה יצא לתרבות רעה. ולכן תיקנו שלא ללמוד כדי להראות שלימוד שאינו מביא לידי מעשה אינו כלום. ואפשר להעמיס זה בדברי דוד המלך תהלים קי"ט עת לעשות לה' הפרו תורתך שיש זמן ועת שצריך להראות שהעיקר הוא המעשה ולכן הפרו תורתך אין לומדים באותו זמן כי ביטולה של תורה זו קיומה. דרך אגב מובא בשם ר"י איבשיץ שהשיב לכומר אחד כיצד מתקיים העולם והרי באותה שעה אין לומדים תורה והרי כתיב שלולי לימוד התורה לא נתקיימו שמים וארץ והשיב לו שמנהג ישראל תורה הוא